zondag 8 februari 2009

Supercompensatie


Als je traint, maak je jezelf kapot. Je brengt scheuren aan in je spierweefsel. Je bezorgt jezelf pijn en vermoeidheid. En hoe harder en langer je traint, hoe meer schade je jezelf toebrengt. Nu is de grap natuurlijk je herstel, je rust. Je lichaam zal zichzelf namelijk herstellen tot in de oude staat, maar doet er ook een schepje bij, dus je lichaam zal verbeterd uit je herstelperiode komen. Dit heet dus supercompensatie. Nu moet je natuurlijk niet te lang wachten met je volgende training, want dan kom je weer op je oorspronkelijke niveau uit en je wilt natuurlijk vooruitgang boeken. Kort samengevat is dit het principe achter elke conditie- en krachttraining.

Wat ook van belang is is natuurlijk uiterlijke supercompensatie. Als ik train, maak ik mezelf belachelijk. Dikke pens, wandelend in de berm, ouwe joggingbroek, trui aan. Dus om dit te supercompenseren heb ik mezelf getrakteerd op een Nike outfit. Ik liep er tegen aan in Bataviastad, een outletwinkelcentrum met de mooiste reclamecampagne van Nederland. Ik supercompenseer mijn prestaties als het ware met mijn outfit. Zoals sommige sjappies hun sjapperigheid denken te compenseren met een VW Golf met lelijk dikke banden en een regenpijp als uitlaat, zo denk ik dat op mijn beurt te doen tijdens het lopen met een ubercoole Nike dry fit set. Ach, het leven is een fokking modeshow, dus dan doe ik gewoon mee met de meute. En zo´n strakke ballenknijper was ik toch al gewend van het mountainbiken.

Geen opmerkingen: