donderdag 19 februari 2009

Update


Tijd voor de stavaza!

Ik ben 14 januari begonnen met een zogenaamd Start-To-Run-programma. Ik heb er voor gekozen om me te laten begeleiden door een soort podcast, ingesproken door de Belgische Evy Gruyaert in opdracht van Vlaanderen Sportland. Dit zijn 27 lessen in mp3-formaat, waarin je begeleid wordt door spraak en muziek, van 0 tot 5 kilometer in 27 lessen. De link naar de bestanden vind je in dit bericht. Deze presentatrice verteld je precies wanneer je moet lopen en wanneer je moet wandelen om je loopconditie rustig en verantwoord op te bouwen. De eerste weken begin je met loopstukjes van 2 á 4 minuten afgewisseld met wandelstukjes van 1 á 2 minuten. Het moge duidelijk zijn dat dit opgebouwd wordt naar langere loopstukken. Na 9 weken loop je 30 minuten nonstop, ongeveer 5 kilometer dus.

In het begin had ik het gevoel dat ik werd teruggehouden, want conditioneel kon ik langer doorgaan, hoewel een wandelpauze wel een welkom moment was, was dat meer omdat mijn beenspieren niet gewend zijn aan hardlopen. Ik ben geen loper, maar ik heb fietsbenen, met dijen als boomstammen! Er wordt me welleens gevraagd waarom ik zo'n noob-schema volg, terwijl ik een aardige fietsconditie heb. Nou beste beeldbuiskinderen, het is blessurepreventief. Ik heb genoeg doemscenario's van kennissen en collega's die superfanatiek begonnen zijn om vervolgens een jaar beste klant van de lokale fysiotherapeut te zijn. Dus het is precies zoals een oud West-Oegandees gezegde luidt: Liever twee zonnewendes een kleine gnoe, dan een jaar een kreupele Nwaku!

Ik heb week 5 gisteren afgerond en ben erg tevreden over de stand van zaken. Ik merk dat mijn algemene conditie er met sprongen op vooruit gaat. Loopstukken van 7 minuten zijn voorbij in een zucht en ik verheug me erop om dat half uur, of langer, te 'mogen' lopen, maar moet nog 3 weken geduld hebben. Ook overdag en 's avond voel ik me fitter, je krijgt er veel energie voor terug. Ik raad het iedereen aan, klinkt corny, maar je hebt er echt veel plezier van!

Straks als de zomertijd weer ingaat, wordt de mountainbike ook weer 2 keer per week gebruikt, dus moet ik even kijken of ik blijf lopen. Misschien 1 of 2 keer per week. Ik heb voor eind maart ook een hele fijne Canyon racefiets in de bestelling staan, dus het wordt druk aan het duursport front, weg met de kilo's! Forza Sander!

Oja, plaats eens een reactie, ik ben benieuwd wat men denkt en vindt, als je volgt (zie linkerkant) plaats eens een foto en als je niet volgt, volg. Volg je me nog?

Dank voor de aandacht.

2 opmerkingen:

Gonda zei

Ik volg je, en vind je stoer! Zelf ben ik in oktober 2007 begonnen met hardlopen, maar ben dat pas een jaartje later serieus gaan doen. Nu heb ik me ingeschreven voor mijn eerste halve marathon! 17 mei in Hoorn. Ik snap dus helemaal wat je door maakt, alhoewel jij het een stuk professioneler aan pakt dan ik. Ik heb geen Evy, maar ben wel volgens een uitgeprint schema begonnen.
Stoer fietsje krijg je trouwens! Ik heb ook een racefietsje, een Trek WSD. Als het buiten iets warmer wordt, wil ik weer wat vaker fietsen.
Succes!

Sander zei

Goed zeg, leuk om te lezen!