vrijdag 23 januari 2009

Blessureleed is geen muggenscheet!


Okay, vier keer gelopen en ben apetrots natuurlijk! De kop is eraf, ik verheug me er echt op om volgende week het astronomische aantal van vier minuten nonstop achter elkaar te kunnen hardlopen.

Nu denk ik eigenlijk wel dat ik dat kan hoor, maar het mag niet. Van Evy niet. Evy is mijn loopmeesteres en ik ben haar loopslaaf. En het mooie is, ze heeft het goed met me voor. De voornaamste reden om braaf naar haar te luisteren en vooral niet te veel hooi op de vork te nemen door langer door te lopen dan voorgeschreven is natuurlijk preventie van blessures. En hardloopblessures, zo heb ik me laten vertellen op het mooie forum van Tweakers, zijn nare, langslepende gevallen. En achillespees, shin-splints, knieblessures, etc, zijn blessures die vooral te genezen zijn met: rust. En dat is nou net het tegenovergestelde van waar ik naar op zoek ben.

Woensdag mijn vierde les gehad en donderdag stond een pittig potje squash op het programma. Mijn tegenstander, geboren en getogen in Blackburn, Engeland, heeft vroeger 15 jaar gesquashed en heeft eigenlijk alleen zijn leeftijd van 52 tegen. Als je nipt verliest (2-3 in games), met squash, ben je kapot. Nu is dat niet zo'n probleem, maar de stekende pijn aan de voorkant van mijn rechterscheenbeen die ik gisteren voelde meteen na het spelen baart me wel zorgen. Dit kán duiden op beginnende shin-splint en dat is geen pretje. Kortom, meteen de spier rekken, tijgebalsem smeren, ijs ter koeling, been omhoog en vooral rust.

Ik beweer niet dat ik al shin-splint héb, dus dat wil ik zo houden ook. Dus ik tel squash als les 5 en neem 2 dagen rust en ga zondag verder met les 6. Bij het minste of geringste pijntje op mijn scheen kappen, omkeren, naar huis. Duimen dus.

6 opmerkingen:

Luuk zei

Hoi Sander,

Ik zat wat te googlen naar trainingsschema's en hardloop instructies en kwam toevallig op jouw blog terecht.
Ik ben ook NET begonnen met hardlopen. Ben afgelopen 2 weken een keer of 7 geweest maar heb ook een Whey-eiwitten shake gekocht. Dit voor het snellere herstel van mijn spieren. Dit helpt echt enorm! Dag na het hardlopen heb ik al geen spierpijn meer. Misschien is dit ook iets voor jou.

Bij mij is de voortgang wel al aardig te noemen op het feit na dat mijn onderrug spieren gaan verkrampen naar mate ik langer loop. Nu heb ik toevallig een goede tip gekregen: terwijl je rent, er aan denken dat je je knieën omhoog moet trekken tijdens iedere stap voorwaarts. Ongeveer zoals je doet bij het warmlopen voor een voetbaltraining ofzo (weet niet of je het snapt zo, maar goed...) Je moet ze niet helemaal optrekken natuurlijk, want anders ga je niet vooruit, maar wel een klein beetje. Zo creëer je meer voorwaartse energie ofzo.
Bij mij werkte dit geweldig en kon meteen stuk langer lopen zonder verkramping. Ren nu ongeveer 6 tot 7 km in een uur, maar nog niet aan een stuk.

Mijn motivatie is ook het afvallen, moet van 92 naar de onder de 80, maar merk nog niet veel resultaat. Jij wel al? Ik weeg me nu iedere dag en tot nu toe merk ik er niets van. De stap die ik nu maak is het minderen in kilocalorieën in mijn voeding. weinig pasta en rijst dus en iets meer groente en normale portie vis of kip (in ander vlees zit veel meer verzadigd vet). Ik ga kijken of dit wel helpt. :)

Motiverend om te lezen in ieder geval! Veel succes! Ik ga je vorderingen volgen! (maak voor jezelf ook een before en after picture. Dat is ook wel motiverend denk ik!)

Groeten,

Luuk

Sander zei

Hey Luuk,

Tof dat je m'n blog gaat volgen. Post jij jouw ervaringen ook? Loop je bijvoorbeeld volgens een schema bijvoorbeeld?

Het is sowiezo goed om ter bevordering van je herstel na het lopen genoeg koolhydraten te nuttigen, vooral in het eerste half uur na het lopen scheelt het enorm. Ook je spieren goed warm houden! :)

Bedankt voor je tips en ik lees graag hoe het jou vergaat!

Gonda zei

Gefeliciteerd met je beslissing om te gaan hardlopen! Die eerste keren zijn zwaar, maar echt, het wordt leuk!
Koop je wel eens het blad Runners World? Ze hebben een uitgave 'Start to Run'. Daarin staan veel nuttige tips.
Ik beschouw mezelf ook nog steeds als een beginnend hardloper, maar heb er ondertussen veel plezier in gekregen! Eerste loopje gehad: de kwart marathon van Egmond. Ik was zo trots op mezelf!
Succes, rustig aan opbouwen!

Hardloopster zei

Tijgerbalsem kun je beter achterwege laten bij (vermoeden van) shin splints. Koelen is echt veel beter, gelukig heb je dat ook gedaan. Heb je niet altijd ijs bij de hand, overweeg dan de aanschaf van een tube Icepower. www.icepower.nl (sowieso handig, ook bij spierpijn enzo - als je niet meteen een tube wil kopen, (hardloopspeciaalzaak/anwb/apotheek) bij veel loopwedstrijdjes worden probeerverpakkingen uitgedeeld)

Sander zei

Prima tip!

Hoe gaat het nu met het hardlopen trouwens?

Anoniem zei

Beste mensen,

Ook ik ben begonnen met hardlopen, trainingschema, 1 minuut hard en 1 minuut lopen, 10 x. Dit moet dan 3 x per week, daarna 2 min rennen 1 min lopen enz. Geloof me, een dag erna kon ik niet meer "lopen", voelde me ziek van de spierpijn, terwijl ik dagelijks 10 kilometer fiets naar mijn werk en 1 1/2 uur wandel met de hond, echt waar! Was verbijsterd, wat doe ik verkeerd? Heb ascis running schoenen met gellaagje gekocht, Ai ai, ik wil a.u.b hulp want ik ga in oktober de 4 mijl lopen, maar als dat zoveel pijn gaat doen? Op het internet heb ik gelezen dat ik een "spierkater" heb, zucht.

Gr. Jane